7.0 KEBUDAYAAN TERBUKA
Budaya keterbukaan merupakan konsep
dimana pengetahuan disebarkan secara bebas dan pertumbuhannya harus datang
membangun, menukar atau mempertingkan kerja-kerja yang sedia ada atas dasar
perkongsian dan kerjasama, tanpa terikat kepada peraturan yang berkaitan dengan
perlindungan undang-undang harta intelek. Budaya keterbukaan sangat penting
dalam memajukan perniagaan dan melakukan pembaharuan yang perniagaan yang
dijalankan. (Ciac, 2010)
Ketua pegawai Eksekutif, bagi agensi
London iaitu Chris Hirst merupakan salah seorang individu yang mengamalkan dan
memilki kebudayaan terbuka. Hal ini
dapat digambarkan apabila beberapa tahun yang lalu Grey London memerlukan
perubahan dalam corak perniagaan yang jalankan. Lepas Chris Hirst mula
mengamalkan budaya terbuka, agensi ini mula berubah dari segi landskap media
dan Grey London mula untuk berkembang dari segi kewangan. Sebelum ini agensi
ini cuba untuk mengadakan perubahan dari konsep lain namun tidak berjaya tetapi
apabila Chris Hirst menggunakan kebudayaan terbuka ianya berhasil. Chris Hirst
berpendapat strategi ini digunakan untuk mengubah budaya dan perlu bekerja
untuk hidup, berkembang maju sentiasa. Ini adalah falsafah kreativiti kolektif
dan tanggungjawab bersama. Konsep ini meggalakkan peningkatan kerjasama antara
jabatan-jabatan, agensi dan juga pelanggan. Seterusnya, selepas Chris Hirst
mula mengamalkan budayaan terbuka dalam masa yang singkat, agensi Grey London
memenangi anugerah di seluruh dunia. Selain itu, hasil yang dikeluarkan oleh
agensi itu juga menjadi dua kali ganda dan bukan itu sahaja malah kakitanganya
juga menikmati insentif tertentu, dan pelanggan turut berpuas hati daripada
produk yang dihasilkan. Bagi meneruskan usaha ini, Chris Hirst merangka
beberapa cara atau pendekatan yang perlu dilaksanakan bagi meneruskan konsep
budaya terbuka ini. Antara cara yang perlu dilaksanakan ialah jangan hanya
menyusun strategi perubahan. Chris Hirst berpendapat, semua perniagaan perlu
berubah. Perubahan sangat penting bagi perniagaan kreatif dan kecil kerana
terdapat persaingan yang banyak daripada syarikat-syarikat besar yang lain.
Perubahan tidak memerlukan wang yang banyak tetapi strategi perniagaan yang
akan memberi wajah baru kepada perniagaan apabila melakukan perubahan.
Perubahan
drastik dalam budaya boleh mengubah corak perniagaan dan menghasilkan hasil
yang terbaik kepada pelanggan. Cara
seterusnya ialah, lakukan sekarang, Chris Hirst menyatakan bahawa perubahan
perlu dilakukan apabila keadaan organisasi itu jelas bukan semasa menghadapi
kemerosotan. Hal ini kerana, kerugian dan kejatuhan agensi dapat dielakan.
Selain itu, dengan ini kepercayaan pelanggan juga tidak akan berkurang kerana
keadaan agensi berada dalam keadaan stabil dan baik. Akhir sekali, Jangan
berhenti, Chris Hirst menyatakan bahawa usaha budaya terbuka perlu dilaksanakan
secara kerap bagi menstabilkan agensi secara berterusan. Selain itu, perlu
memupuk perubahan dalam kalangan pekerja kerana merekalah asset kepada dan
tulang belakang kepada sesuatu organisasi perniagaan. Hal ini boleh
dilaksanakan melalui, bengkel, latihan, dan sebagainya. (Hirst, 2012)
Kesimpulanya, dapat dilihat budaya
terbuka yang diamalkan oleh Chris Hirst telah mendatangkan impak positif yang
sangat besar kepada agensi Grey London serta memberi imej baharu kepada agensi
ini. Budaya terbuka yang diamalkan oleh Chris Hirst sememangnya wajar dan ini
merupakan salah satu ciri yang perlu ada dalam diri seseorang usahawan yang
berjaya.
No comments:
Post a Comment